Informasjon og veiledning om læremiddel og verktøy

Som elev skal du bruke digitale verktøy og tjenester til å lære fag. Du vil få gratis tilgang til alt du trenger av programvare på skolen (blant annet Office 365). Her finner du mellom annet informasjon om bruk av nettet, lagring, digitale tjenester og læremiddel, pålogging og lagring. I tillegg har skolene egne rutiner du må vite om. Du kan lese mer om PC-ordningen her.

Skolen tilbyr trådløst nettverk for bruk i skolearbeidet. Elever som har brukernavn kan koble seg til nettverket "Mrfylke-sikker". Fungerer ikke det, kan nettverket "Mrfylke" forsøkes. Det tredje nettverket som finnes er "Mrfylke-gjest", men det benyttes av gjester.

Nettet på skolene skal brukes til fag. Unngå streaming av video og lyd og store nedlastinger som ikke er relatert til undervisningen. Netflix er for tiden stengt av IT-avdelingen på grunn av for høy belasting av nettverket.

Når du starter på videregående for første gang, må Feide-brukaren aktiveres. Dette gjør du på https://brukerid.mrfylke.no. Det er et elevnummer som må til og det får du utlevert en av de første dagane på skolen.

Har du glemt passordet eller trenger å endre mobilnummer på FEIDE-brukeren din, kan du gå inn på brukerid.mrfylke.no.

Mange videregående skoler har tatt i bruk en løsning som heter EveryonePrint.

Ved Rauma videregående har vi benyttet oss av følgende måte å skrive ut:

• Webutskrift (Utskrift fra web) er en løsning som kan benyttes av alle, både fra mobile enheter og PC/MAC uten å installere noe. Gå til adressen utskrift.mrfylke.no og logg på med Feidekonto.
  • Email print (Utskrift fra epost) kan også benytte. Viktig: Dersom du benytter annen epost adresse enn det som er registrert på FEIDE brukeren din, må du registrere epost adressen din i EveryonePrint første gangen du tar i bruk løsningen.
  • Det finnes en tredje metode, som innbefatter installasjon av driver. Vi kommer tilbake til denne.

Ta kontakt med IKT for videre hjelp til utskrifter. Dette gjelder pålogging på skriver/aktivering av kort for frigivelse av utskrifter.

Informasjon om ElevPC ordningen for skoleåret 2018/2019 finner du på skolestart siden og på Møre og Romsdal fylkeskommune sine sider.

FEIDE er Møre og Romsdal Fylkeskommune sin elektroniske identitetsforvaltning.

Det er dette brukernavnet og passordet du skal bruke for å logge deg inn på de ulike systemene her på skolen.  Dersom du er ny på skolen, må du aktivere din FEIDE-bruker.

Du kan fritt aktivere og administrere din FEIDE-bruker på nettsiden https://brukerid.mrfylke.no

Ingen elever ved Rauma videregående skole trenger Adobe Creative Cloud i undervisningen. Elever i noen andre programområder ved andre skoler kan trenge denne.

Elevene har rett til læremidler på ønsket målform, nynorsk eller bokmål. Du kan lese mer om retten du har til målform her.

Mange skoler tilbyr gratis hjelpeprogram til PC for elever med lese- eller skrivevansker. Vær oppmerksom på at ikke alle hjelpeprogram støtter MAC.

Du kan bruke din egen e-postadresse (husk å opplyse om denne til skolen), men hvis du ikke har fra før eller ikke ønsker det, får du en e-postadresse gjennom Microsoft 365 (Office 365).

For å ta i bruk e-post i Microsoft 365, gå til nettsiden www.office.com og logg på med ditt brukernavn og passord for Microsoft 365. ("feidebrukernavn"@o365.mrvgs.no)

E-post kan leses på mobil ved å laste med Microsoft Outlook fra Appstore (iPhone) eller Google Play (android).

Informasjon og anbefalinger om programvare på datamaskiner.

• Antivirusprogram- Det er ikke nødvendig å bruke andre antivirusprogram enn det som følger med Windows 10. Om du får tilbud om å kjøpe McAffe eller Norton etter en stund, så er det bortkastede penger.
  • Nettleser - Microsoft Edge og Google Chrome. Begge disse bygger på samme teknologi og er sidestilt. Andre nettlesere som Opera og Firefox kan også brukes.
  • Kontorstøtteprogram: Alle som er elever ved en videregående skole i Møre og Romsdal fylkeskommune får gratis lisens på Microsoft 365 (Office 365). Lisensen er knyttet til brukernavnet ditt "feidebrukernavn"@o365.mrvgs.no. Microsoft 365 blir tatt i bruk de første dagene etter skolestart.
  • PDF-leser - PDF-filer kan i dag åpnes i moderne nettlesere. Adobe Reader er en god PDF-leser, men det finnes andre også.

Presens er et program som sjekker at du pålogget riktig nettverk under prøver og eksamen. Det blir kun brukt under stenging/begrensing av internett og har ingen funksjon ut over dette. Programmet må startes av eleven for at det skal fungere.

Informasjon om hvordan du installerer Presens, finner du på https://presens.mrfylke.no

Du finner også et dokument som snarvei på denne siden som viser deg hvordan du installerer dette på MAC

Som elev på skolen har du tilgang til digitale ordbøker, Ordnett+ og Clarify. Du får mer informasjon på skolen.Elever og lærere har tilgang på en digitale ordbok. Det er skolen som har valgt hvilken ordbok du skal bruke. Vi anbefaler deg å laste ned ordboken lokalt på din maskin slik at du har tilgang til den også under eksamen og prøver.

Ordnett.no er tilgjengelig fra skolenettverket, men kan også brukes hjemmefra. Logg inn med den vanlige FEIDE-brukeren din.

Clarify kan du laste ned på mobil, nettbrett, PC og Mac. Du installerer Clarify-appen direkte fra app-store eller via www.clarify.no/logg-inn.

Velg koble til med FEIDE og logg inn med Feidebrukeren din.

Snarveier

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.